Ring ümber Munamäe Kia EV6 roolis


Igal tegevusel peab olema oma kindel siht ja suund elik teisisõnu eesmärk. Loomulikult võiks testautoga tiirutada Tallinnas ja selle ümbruses, et saada veidi aimu auto käitumisest. Aga see ei ole see õige kulgemine, kui auto nimes on lühend GT. Täpsemalt küll GT-Line TX, kuid ka see eeldab ikka pikemat tiiru, et grand turismo olemus paremini välja tuleks.

 

Ja kui autoraadiost kostus Taukari laul:  „hoia-hoia mul käest, las see päev annab vastuseid, leia-leia üles mäed, las näeb kogu maailm meid“, siis sai selgeks, et suund tuleb võtta mägede poole. Ja kus ikka need mäed meil Eestis on, kui mitte Haanjas.

EV6 on Kia teine elektriauto mudel, esimene oli e-Niro. Ja siinkohal tuleb nentida, et eelmise mudeliga ei ole neil midagi ühist, peale selle, et mõlemad on elektriautod.

 

Disain

 

See eest on EV6 ühist hoopis kontsernikaaslase Hyundai Ioniq 5-ga, kuna mõlemad on ehitatud ühele ja samale E-GMP platvormile. Kuid väljast seda ühisosa päris kindlasti ei näe, sest Kia disain on sportlikult võluv. Päris kindlasti ei ole tegu linnamaasturiga, mina liigitaks EV6 hoopis kõrgema istumisasendiga universaaliks.

Sportlikku olemust rõhutavad nii 20-tollised veljed kui ka tiivakujuline tagaspoiler. Viimasel on lausa kolm funktsiooni: äge disain, parem aerodünaamika ning tagaklaasi puhtana hoidmine. Jah, ka EV6 tagaklaasil puudub kojamees, kuid see ei ole miinus. Reaalses korralikus vihmasajus hoiab hästi disainitud spoiler tagaakna puhtana, sundides kõik vihmapiisad servadesse jooksma.

Kujundajad on saanud mängida nii esi- kui tagatuledega. Ühtse terviku moodustavad LED tagatuled, mis algavad rattakoobaste juurest ning jooksevad peenikese ribana üle auto tagaosa, muutes EV6 ka pimedas selgelt äratuntavaks. Ja siis veel need kolmnurk kujundid, mis veidi peegeldavad tuledesära. Kusjuures selline mustrimäng jätkub ka salongis.
Ka usta käepidemetega flirdib Kia moodsa aja trendiga – need on uksega samal tasapinnal ning liiguvad avatud asendisse, kui võtme isik autole läheneb. Eks aitab ka nipp parandada veidi aerodünaamikat ning tänu sellele pakkuda pikemat sõiduulatust.
Üks huvitav fakt siia juurde: nii EV6 kui ka IONIQ 5 õhutakistustegur on 0,28. Üks veidi ümaramate vormidega teise kandilise vormi vastu, kuid läbi õhu trügivad nad ühtemoodi ökonoomselt.

 

Rooli taga

 

Juhi kohale sisse istudes tuleb silme ette ühtteist tuttavat Kia sõsarmudelist Hyundai IONIQ5.

Kaks 12,3 tollist suurt ekraani, mis kaarduvad juhi poole ning toovad silme kõrgusele kogu vajaliku info. Armatuurlauda kaunistavad sisse lõigatud paralleelsed joonemustrid ning selline mustrimäng ümbritseb ka ukse käepidemeid ning keskkonsooli katet. Need on küll väikesed pisiasjad, kuid just sellised sisekujundaja ideed loovadki autosalongi isikupära ja hinge. Siia juurde kuulub ka salongi taustavalguse muutmine – kes pilte hoolega uurib, leiab minu kaks lemmikvärvi üles.
Mugava istmeasendi leiab kiiresti ning kõik juhile vajalik on täpselt käe all.
Keskkonsool hõljub nagu õhus ning selle all on päris suur panipaik, kuhu võiks mahutada isegi väikese seljakoti.
Olemas on nutitelefoni juhtmevaba laadimine, kuid CarPlay kasutamiseks peab ikka kasutama USB juhet. Oleks juba aeg muuta telefoniühendus juhtmevabaks! Laadimispesasid on ees lausa neli – neist kaks 12V ning kas USB-C tüüpi. Ka tagaistujate jaoks on olemas laadijad, nii et pikal reisil saavad kõik oma nutiseadmed laetud.

Õnneks on Kia insenerid jätkuvalt arusaamisel, et kiirem viis midagi sisse või välja lülitada, toimub ikka nupu abil ega pea selleks sobrama puutetundliku ekraani menüüdes. Nii on olemas nupud kliima seadistamiseks kui ka meedia või navi valikuks.

Keskkonsooli servas on puutetundlikud esiistmete soojendused ning ventileerimisnupud, mis asukoha poolest asuvad väga õiges kohas. Kuid iga kord, kui soovisin vajutada raadio või seadete nuppu, õnnestus mul sisse lülitada kõrvalistuja istme ventilatsioon või rooli soojendus. Rooli soojenemisest sain ise aru ning lülitasin selle kiirelt välja, kuid kõrvalistuja istme ventilatsiooni tööle panekust sain aru vaid abikaasa nihelemise ja hüüatuse järgi – mis sa nüüd tegid? Siit üks ettepanek – muudame mudeli uuendamisel need puutetundlikud nupud päris nuppudeks.

Mis häält teeb elektriauto? Tavaolekus pea hääletu, kuid kui süüvida meediaekraani menüüsse, siis leiab sealt Sound sektsiooni, kus valikus Stylish, Dynamic ja Cyber heli. Korraks proovimiseks on need erinevad saundid ägedad, kui üsna pea tüdined sellisest digitaalsest mürast ja lülitad need välja, et nautida sõitu puhtas vaikuses.

Kia EV6 ongi väga vaikne auto, isegi kiirusel 110 km/h ei kostu maanteemüra esiistmele ega sega tagaistujate meelerahu.

Ja kui ühel hetkel saab vaikusest villand, täidab auto helidega 14 kõlariga Meridian helisüsteem, mis minu kõrva järgi on üks parimaid, mida autodes olen kohanud. Olen enda jaoks avastanud kaks toredat raadiojaama, mis kättesaadavad vaid DAB (digital audio brodcast) elik digiraadio vahendusel. Nendeks on Duo Gold ja Duo Greatest Hits. Kuid DAB on alles veel testimisjärgus ega levi kogu Tallinn-Tartu-Võru maanateel. Heaks alternatiiviks on Trio LSL rakendus Pleier, mis olemas nii iOS kui ka Android nutitelefonidele. Pleieri helikvaliteet on minu kõrva järgi pea kaks korda parem kui DAB-i vahendusel. Ja andmemahuge see äpp ei priiska – kuu ajaga on kasutust veidi üle 2 GB.

 

Tehnoloogia maailm

 

EV6 GT-Line veavad edasi kaks elektrimootorit koguvõimusega 325 hobujõudu ehk 240 kW. Neist 100 elektrihobust annavad jõudu esiratastele ning ülejäänud 225 hj saavad oma kasutusse tagarattad. Kogu seda jõudu aitab teele kanda neljarattavedu. Eeskujulik on ka selle elektriauto kiirendus – 0-100 km/h vaid 5 sekundit. Surub ikka selja istme sisse korralikult.

Kuigi kirjade järgi neljarattaveoline, siis tavaolukordades on EV6 pigem tagaveoline, sest nii näeb Drive seadete alt, et esiratastele jaguneb ca 20% ja taha 80%. Testides autot Haanja mõnusatel kruusateedel, siis tunnetad tagumikuga ning näed ekraanigraafikal, kuidas veojõud jaguneb koheselt kõigi nelja ratta vahel – pool ees ja pool taga ning niimoodi kulgeda on lausa lust. Ei mingit kohapeal kaapimist ega libisemist – sinna kuhu rooli keerad, selles suunas liigub kõik see 2530 kilogrammi.

Aku mahtuvuseks on 77,4 kWh, millest sõitmiseks on kasutada 72 kWh. Kel kodus isiklik elektritootmine näiteks päikesepaneelide näol, saab Kia EV6 kasutada kui akupanka. Puhkuse ajal kui sõitmist ei ole, salvesta toodetud elektrienergia auto akudesse. Ja öisel ajal ühendada laadimispesasse V2L adapter, mis võimaldab väljastada kuni 3,6 kW energiat. Ööga teeb see energiamüüki 43kWh. Vaevalt, et keegi selliselt mängima hakkab, kuid adapteri abil saab kuskil tsivilisatsioonist kaugemas kandis väikese ansambli helisüsteemi küll üles panna ja kontserdi ära anda.

Tootja andmetel on energiakulu maanteel 17,2 ning puhtalt linnasõitu tehes vaid 13,8 kWh/100 km.

Teadupärast sõltub laadimisaeg nii aku temperatuurist kui ka aku energiajäägist. Ülikiire laadimine toimub 20% kuni 80% laetuseni ning peale seda toimub aeglasem laadimine. Kui sisestada Kia navigatsioonisüsteemis järgmiseks peatuspaigaks laadimisjaam, siis sõidu ajal valmistab süsteem aku nii ette, et toimiks kohene kiirlaadimine. Kasutades ühel korral Elepordi ja teisel korral Alexela 150 kW laadijaid, siis peale laadimisjuhtme ühendamist algas laadimine tõesti maksimaalsel võimusel 149 kW. Huvipärast sai katsetatud ka ilma auto navigatsiooni kasutamata ja siis algas laadimine vaid 50 kW võimusega, mis pisitasa kasvas maksimaalseks.

Laadimise ajal saab esiistmed mugavalt alla lasta, et puhata selga pikast sõidust. See valge nahk on vegan seemisnahk, mis ei ole üldse libe ega kleepu ka kuuma ilmaga tagumiku külge. Lisaks on esiistmed varustatud õhkventilatsiooniga, mis on lihtsalt üks mugavuse pluss juures.

Küll on tore pidupäev, kauaks-kauaks meelde jääb. Meie testisõit sattus just sellele nädalavahetusele, kui Eleport tähistas oma 7. sünnipäeva. Ja nende poolseks kingituseks oli pea olematu laadimishind – vaid 7 senti kWh eest. Sellise hinnaga oleks Tallinn – Haanja – Käpamäe – Tallinna maksumuseks tulnud vaid 7 eurot, mis jaguneb kolme reisija ja auto peale.

Energiakulu selle sama tripi peale ehk 563 km läbimiseks tuli veidi suurem kui tootja poolt lubatu, kuid siiski nii suure ja raske auto kohta normaalne 21,3 kW/100 km.

Keskmise numbri suurenemisele aitas kindlasti kaasa maksimaalse lubatud kiirusega liikumine nagu liiklusmärgid teel olid, eriti aga 120 ja 110.

Testiring, mis hõlmab valdade vahel liikumist maksimaalse kiirusega kuni 70 km/h – laps kooli ja lasteaeda ning ise linna tööle andis tulemuseks 14,4 kWh/100 km, mis on väga hea tulemus elektriauto vaates.

Nelja päevase testsõidu lõplikud numbrid on järgmised: 610 km, sõiduaega 8 ja pool tundi, keskmine kiirus 71,76 km/h ning keskmine energiakulu 20,9 kWh/100 km.

Haanjas soovitan kindlasti külastada ka lahke teenindusega söögikohta Suur Muna.
Siin see silt ei valeta – maitsvad road ja sõbralik teenindus loovad tõesti mõnusa olemise.

 

Kokkuvõte

 

EV6 on suur ja ülimugav kulgeja, millega tõesti naudid pikkade vahemaade läbimist pea täielikus vaikuses. Või kui vaikus hakkab segama, siis lase muusikal kostuda Meridiani helisüsteemist. Hinnalt kallis, kuid sõites seda hinda väärt. Kõik on juba varustuses.

Plussid

  • Ülikiire ja võimas laadimine
  • Auto kui akupank
  • Realistlik energiakulu arvestus
  • Vähe segavad turvaabimehed

Miinused

  • Juhtmega nutitelefoni ühendus – CarPlay ja Android Auto
  • Istmesoojenduse ja ventilatsiooni nuppude asukoht ehk liigne puutetundlikus
  • Kallis hind
ehk Digilemb teab omast elust, et mehed jäävad ikka lasteks, aga ajapikku muutuvad nende «mänguasjad» targemaks ja kallimaks. «Ja et olla päris sooneutraalne, siis olen tähele pannud, et sellised muutused on omased ka naistele,» selgitab ta ja tutvustab õhinaga oma «mänguasju», milleks on nutifon, peegelkaamera ja Mobiil-ID. Kauges digimaailma alguses, kus Juku PC oli kõva sõna ning dial-up ühenduste igapäevase kasutamiseni oli veel kümmekond aastat minna, nägi Digilemb juba digitulevikku. «Olen pea kogu elu tegelenud õpetamisega-koolitamisega ning seetõttu on välja kujunenud üks lihtne moto – puust ja punaseks,» muigab ta. «Muutvad tehnoloogiad, tulevad üha uuemad ja uuemad ning veelgi targemad seadmed, kuid kasutaja on tihti jäetud vaid suurte arvude ning tugeva turunduse meelevalda,» peab ta oluliseks kaitsta digitarklust jagades just nõrgemaid tehnotormlemises. «Koos digimaailma arenguga peame harima ka kasutajat targemaks, et neist muutustest täie raha eest rõõmu tunda.»