Peugeot E – 2008 ehk tõrksa taltsutamine

#elektriauto #peugeot #Peugeot E
6 min lugemine

Paljud kolleegid on meie Peugeot elektrilist selveautot kasutades kirunud selle väikest läbisõitu ning pidevat närvitsemist, kas jõuab ikka soovitud sihtpunki või peab lootma õnne ja/või autoabi peale. Teele ei ole keegi veel õnneks jäänud, kuid Tallinn – Tartu sõidul peab kindlasti plaanima Tikupoisi külastuse, et teha laadimispaus.

 

Seekord autot võttes tuli meelde Propelleri vana Võllalaul, mis algab Peeter Volkonski luuletusega: „Kolm korda võidi arvata, ja õige oli kolmas, on kapsas ilma karvata ja sibul see, mis tolmas”.

Ka minul oli kolm päeva elik kolm korda aega testida, kas elektrilise 2008 roolis on võimalik teekonnal laadimispeatust tegemata jõuda Tartusse. Taustaks niipalju, et tegemist ei olnud hobisõiduga, vaid käisin Tartus meie teenindajaid harimas ning kindlasti pidin õhtul Tallinnas tagasi olema. Sest elus on veel teisigi hobisid kui töö tegemine ja elektriautodest kirjutamine.

 

Kolm korda võidi arvata, see esimene ei olnud õige

Esimene katse, stardikoht Mustamäe tee 3, aku kenasti 100% ning näidu järgne sõiduulatus 280 km. Ilm vilets suusailm – kaks kraadi sooja  ning paras tuul.

Eesmärgiks oli läbida teekond maksimaalse kiirusega lähtudes lubatud piirkiirustest. Ja selline lähenemine Peugeotile ei meeldi. Juba Peatuse parkla juures, olles reaalselt läbinud 60 km, näitas e2008, et sõiduulatust on alles 140 km ehk pool on juba läinud. Ning Tikupoissi jõudes oli sõiduulatust alles vaid 60 km. Egas midagi – laadimiskaabel külge, väike maitsev omlett ning 20 minuti pärast sai jätkatud sõitu Tartu poole. Tartusse jõudes oli ekraanil ees  keskmine kulu 21,8 kWh/100 km kohta, mis võrreldes näiteks Hyundai Konaga on ikka päris suur. Ehk põhjuseks ole ka prantslaslik lähenemine – võtame tavapärase linnamaasturi kere, vahetades välja vaid mootori ja kütusepaagi. Kui proovida suurel kiirusel suurt kasti suruda läbi õhu, avaldab õhk vastujõudu päris tuntavat.

 

Kolm korda võidi arvata, ka teine polnud õige

Teine katse, stardikoht seekord otse Tartu maantee äärest Mõigust ning plaan läbida marsruut maksimaalse kiirusega 90 km/h. Alguses oli küll imelik tunne liikuda veoautodega samal kiirusel ja näha, kuidas vasakult poolt päris autod mööda kihutavad. Aga kunst nõuab ohvreid ja väide nõuab kinnitamist – ehk see kord ikka saab ilma vahelaadimist tegemata Tartusse. Ilm jätkuvalt paar kraadi plussis ja väikeste sajuhoogudega.

Kiiruse piiramisest on kasu, sest Peatuse parkla juures näitab Peugeot sõiduulatust 160 km ning Tikupoisi parkasse keeratas on jääk 80 km. Teoorias võiks Tartusse välja venitada, kuid eneseusk on nõrk ja seega laadimispaus koos väikese hommikuampsu ning kohviga.
Ehk ka teine katse jäi vaid ürituseks.

 

Kolm korda võidi arvata, see kolmas oli õige

Egas midagi, veel on jäänud üks katse, et ikkagi murda müüt, et Peugeot E-2008 sõiduulatus on suurem kui 150 km. Eelmisel õhtul külastasin Ülemiste keskuse maa-alust parkat, sest soojas laeb elektriauto aku end tunduvalt kiiremini kui külmas keskkonnas.

Õhtul Mõiku jõudes, ilutses ekraanil eeldatava läbisõidu pikkusena lausa 302 km. Ei tea, kas hakkas kahepäevane ökotamine auto kompuutrile mõjuma, aga kuskilt see +12 km sinna juurde ilmus.
Ja hommikul sain toreda ilma üllatuse osaliseks. Senise +2 kraadi asemel näitas stardihetkel kraadiklaas -4C. Tere talv!, mis siin muud kosta.

Esialgne plaan oli läbida neljarealine osa teekonnast 80 km/h ja eks siis vaatab õunte ja näidikute pealt, kuidas edasi liigun. Tartu maanteele jõudes oli suurest 302 km varust alles vaid 260 km, sest oma osa võttis akuploki ja salongi soojaks ajamine. Salongikliima osas ma kompromisse ei teinud, nii jäi ka kolmanda päeva salongi temperatuuriks +21. Kuni Mäoni kulges liikumine ökonoomselt, keskmise kulu järgimise asemel keskendusin hetkekulu jälgimisele ning need numbrid oli meelt ülendavad – hetkekulu kõikus ühtlasel kiirusel kulgedes 16 ja 20 kWh/100 km vahel. Olles kõvasti väiksemad kui kahel eelmisel päeval. Optimism kasvas ja siis tekkis uus dilemma. Neljarealine Tartu maantee saab otsa ja 80 km/h edasi kulgedes oleksin jäänud veoautodele jalgu. Telia värvides ei taha väga tropi moodi ka välja näha ning olla liikuvaks takistuseks Tartu maanteel.

Kuidas vähendada õhutaksistust? Väga lihtne – tuleb leida üks eessõitev veoauto, mis veab järel suurt ja kandilise kastiga poolhaagist ning liigub põhjagaasiga. Ehk siis kiirusega 92 km/h. Ja hoida eessõitjaga minimaalset pikivahet ning niimoodi lihtsalt edasi liikuda. Mõeldud – tehtud.

Tikupoissi jõudes oli mul ekraanil ees kaks täiesti erinevat näitu – sõiduulatus alles 85 km, aga aku laetuse näidik teatas, et alles on tervelt POOL aku mahtu. Kumba nüüd siis uskuda?

Otsustasin teha lihtsa katse – ühendan ikkagi laadimiskaabli Peugeoti külge ja vaatan, mida laadimisjaam suudab auto aku täituvuse osas näidata. Ja oh üllatust – ka Alexela laadimisjaama ekraanile ilmus kena ümmargune number 50%. Ruttu laadimiskaabel lahti, autosse ja järgmist veoautot jahtima, mis minu Peugeot’ ees õhku kolmes suunas laiali ajaks.

Ja nii kulgeski ka ülejäänud teekond Tartuni poolhaagise sabas keskmise kiirusega 90 km/h.
Raudtee ülesõidul enne Tartu piiri oli ekraanil ees sõiduulatust 42 km. Läbi linna sõidul kasutasin käiguvaltsal režiimi B, mis võimaldab hakkama saada peaaegu ilma piduripedaali kasutamata, samas tagab efektiivsema mootoriga pidurdamise ning energia regeneratsiooni akusse tagasi.

Ja Tartu kontori parkasse keerates oli ees allolev pilt.

Tehtud!

Keskmine kiirus 75 km/h, keskmine energiakulu 18,7 kWh/100 ja läbitud teepikkus 180 km!
MOTT – ehk mida oligi tarvis tõestada. Peugeot e-2008 on suuteline ilma vahelaadimiseta sõitma Tallinnast Tartusse!

Sõiduasendi leiab selles autos kergel, veidi kandilise rooliga harjub hetkega. Ning sõita on sellega väga mugav ning autos on vaikne, isegi siis kui all on naelrehvid.

Multimeedia ekraani näppima ei pea, sest sellel puudub sisu. Juhtme abil toimib väga hästi nii CarPlay kui ja Android Auto. Ja tegelikult ei ole midagi muud vaja ka kasutada.

Ja head Peugeot insenerid – milleks linnamaasturi kujulisele autole lisada SPORT sõidurežiim? Piisav oleks NORMAL, ECO ja ECO+. Annan teile väikese idee – ECO vähendab õhkpumba võimsust poole peale ning alles ECO+ lülitab kõik lisaseadmed täiesti välja.

 

Hea

  • Mugav kulgeja
  • Vaikne salong
  • Päris hea helisüsteem

 

Halb

  • Liiga optimistlikult välja pakutud sõiduulatus, mis reaalselt on saavutamatu
  • Energia kulu info – võiks näidata täpsemalt, kuhu energia kulub – sõit, kliima, multimeedia

 

PS.

Vabandan siinkohal ka Autospirit Tallinn ees, kes kunagi ammu andis mulle testisõiduks Opel e-Corsa, kuid sellest jäi lugu kirjutamata. Ja väga lihtsal põhjusel – reaalne läbisõitu ulatus nullis kõik muud sõiduemotsioonid. Ja põhjuseks see, et ka sellel Opelil oli kasutusel sama akupank ning sarnane kompuutri tarkvara nagu Peugeot e-2008. Usu ja sõidad kaugemale!

ehk Digilemb teab omast elust, et mehed jäävad ikka lasteks, aga ajapikku muutuvad nende «mänguasjad» targemaks ja kallimaks. «Ja et olla päris sooneutraalne, siis olen tähele pannud, et sellised muutused on omased ka naistele,» selgitab ta ja tutvustab õhinaga oma «mänguasju», milleks on nutifon, peegelkaamera ja Mobiil-ID. Kauges digimaailma alguses, kus Juku PC oli kõva sõna ning dial-up ühenduste igapäevase kasutamiseni oli veel kümmekond aastat minna, nägi Digilemb juba digitulevikku. «Olen pea kogu elu tegelenud õpetamisega-koolitamisega ning seetõttu on välja kujunenud üks lihtne moto – puust ja punaseks,» muigab ta. «Muutvad tehnoloogiad, tulevad üha uuemad ja uuemad ning veelgi targemad seadmed, kuid kasutaja on tihti jäetud vaid suurte arvude ning tugeva turunduse meelevalda,» peab ta oluliseks kaitsta digitarklust jagades just nõrgemaid tehnotormlemises. «Koos digimaailma arenguga peame harima ka kasutajat targemaks, et neist muutustest täie raha eest rõõmu tunda.»