Uuenenud Hyundai Kona Electric – elu võimalikkusest karges külmas

#elektriauto #Hyundai Kona Electric #Ülevaade
7 min lugemine

Olen ammu soovinud teha üht sõiduproovi tõelistes talvistes oludes, et omal nahal kogeda, kuidas tali mõjutab elektriautoga sõitmist. Ja seekord klappis kõik – ees ootas pikem sõit Ida-Virumaale, Topautosse jõudes näitas kraadiklaas -10 ning maja ees ootas uuenenud Kona.

 

Ruttu-ruttu raadio mängima, seekord talvises meeleolus Duo Greatest Christmas Hits ning kohe kostus 7 kõlari ja bassikõlariga Bose Premium Sound-helisüsteemist Karavan ja Karl Madis:
   Las meid veel, kallis, olla teel üheskoos kaunimal talveööl.
           Las meid veel, kallis, olla teel mis lumehelbeid langevaid on täis.

Väljast ja seest

Uuenenud Kona puhul ei ole tegu lihtsa mudeli faceliftiga, vaid tegemist on täiesti uue mudeliga. Kui vanem õde meenutas rohkem sõiduautot, siis uus on väliskujult tõupuhas linnamaastur. Kona on muutunud suuremaks ja seda nii pikkuses kui laiuses. Ja eriti tuntav on see tagaistmel, kus nüüd mahub istuma ka minusugune 186 cm pikkune täiskasvanud inimene.

Vanal mudelil põlvedel ruumi ei olnud ning enamvähem mugavalt mahtusid tagapingile vaid kuni 160 cm noored daamid.

Väliskujundus on elegantne ning pikad tulede piksliribad nii ees kui taga toovad veidi futuristlikku olemust. Seda rõhutavad ka kaarduvad iluliistud ning katusereelingud. Ees oleval servast servani LED-valgusribal on ka praktiline funktsioon – päevavalguses on need toimimas päevatuledena.

Tulede ring jätkub ka salongis, kus kasutajal on võimalik meeleolu valgust valida 64 erineva tooni vahel.

Ekraanid ja nuppude maailm

Juhi ees laiub kaheosaline 12,3-tolline ekraanide maailm, mis tuttav juba Ioniqu pardalt.
Istmed on mugavad, talvel külmaga on abi 3-astemelisest istmesoojendusest ning suvel jahutavad istumist ventileeritavad esiistmed. Nüüd on olemas ka tagaistmesoojendus, mis vanal mudelil puudus.

Elektrooniline käiguvahetuslüliti on kolinud istmete vahelt roolile, mis paaril esimesel korral tundus harjumatu – nupu asend ei paista rooli tagant välja. Kuid üsna pea harjub selle uue asukohaga ning piisab käeliigutusest ja silm ei otsi enam P või D asendit.

Õnneks on säilinud olulised nupud – kiirvalikud ekraani valikute valikuteks ja kliimajuhtimine. Nutitelefoni laadimiseks on juhtmevaba laadimisalus, kuid Apple CarPlay vajab ikka juhtmega ühendust.

Kui siduda oma nutitelefon autoga, saab kasutada uste avamiseks ning ka sõitmiseks vaid nutitelefoni, võtme võib rahumeeli koju jätta. Tagaistmel istujate rõõmuks on nüüd neilgi kaks USB-C laadijat.

Ohutus ja selle abilised

Tujurikkuja roolisamba peal ehk siis juhi seisundi ja tähelepanu jälgimise süsteem, mis ei luba sul pikemaks ajaks süüvida ekraani näppimisele või kaassõitjaga vestlusele – üsna pea kostub tüütu pinin, mis sunnib pilku heitma kindlalt sõidusuunas. Kui see funktsionaalsus liiga tüütavaks muutub, siis saab selle õnneks menüüst ka välja lülitada.

Vana mudeli nõrgimaks kohaks oli veojõukontrolli toimimine või õigemini selle mittetoimimine. Vajutades veidi niiskema teekatte korral kohalt minnes veidi äkilisemalt „gaasipedaalile“, oli tulemuseks esirataste kohapeal kaapimine ning pidurdamine, mis mitte kuidagi ei aidanud kaasa sportlikul stardil.

Uuel mudelil on veojõukontroll korralikult tööle hakanud ning see saab hästi hakkama ka libedal teel. Lisandunud on neljas sõidurežiim SNOW, mis igati abiks jäisel kohalt võtul. Võid gaasipedaali peal kasvõi kahe jalaga suruda, Kona liigub vaikselt ja tasakesi kindlalt edasi. Jälle üks hea uuendus, mis sobib eriti hästi tavlistesse oludesse.

KONA Electric pardal on Hyundai uusim turva- ja juhiabisüsteemide paketi SmartSense, mis kombineerib koostööd sõiduraja jälgimise ja navigatsioonisüsteemi info vahel. Teoorias on kõik kena, kuid Hyundai kaardisüsteem ei tea veel, et talve saabudes vahetatakse Eesti suurematel teedel statsionaarsed 110 km/h märgid välja väiksema lubatud kiirusega märkide vastu.

Nii kuvas esiklaasinäidik nii Tartu kui ka Narva maanteel lumetuisus piirkiiruseks 110 km/h. Kohalik saab veel hakkama, kuid mõni Lõuna-Euroopas pärit turist võib selliste abilistega korraldada korraliku liikluskaose. Süsteemi peaks täiendama kaameraga, mis loeb reaalseid piiranguid.

Energia maailm talve oludes

Kuidas õuetemperatuur mõjutab elektriauto keskmist energiakulu? Väga mõjukalt mõjutab – mida külmem on õues ja mida lühem on distants, seda suurem on ka energiakulu.

See 14-kilomeetrine teekond on Toilast Jõhvi, kui õues paukus talvine pakane – autotermomeeter näitas, et maapinnal on -17 kraadi külma. Ja seda autos tunda ei olnud. Kuidas nii?

Vastuse annab Kona uuenenud värviline detailne energiakulu jaotus:

Salongi soojendusele koos rooli ja istmesoojendusega kulus 88% energiat ning sõidule endale vaid 10%. Puhas füüsika ehk energia jäävuse seadus – energia ei teki ega kao, vaid muundub ühest olekust teiseks.

Selle näite puhul muundus elektrianergia suuremas osas vaid soojuseks. Ja see kõik jäi ikkagi kinnisesse süsteemi ehk autosse. Elektriauto puhul on üheks suurimaks plussiks külmal ajal see, et õhksoojuspump hakkab salongi soojendama koheselt erinevalt fossiilkütust tarbivatest autodest, kus sooja tootmine sõltub mootori jahtusvedeliku temperatuurist.

Korraliku uuenduse on läbi teinud ka Hyundai navi laadimistaristu andmebaas. Kui suvel olid esindatud vaid kolm suuremat – Volt, Alexela ning Eleport, siis nüüd on lisandunud ka Terminali ning Circe K laadimisjaamad. Ehk siis nüüd piisab täiesti Kona navi tarkusest ega pea abiks võtma Waze või Google Mapsi rakendusi laadimsjaamade leidmiseks.

Puhtalt uudishimust sai järgi proovitud, kuidas toimub Circe K jaamades elektriauto laadimine. Kõik Circe K laadimisjaamad on ülikiired – maksimaalne võimus on 300 kWh ning kui juhulikult on laadimas kaks elektriautot, siis jaguneb võimus dünaamiliselt 150/150 kWh.

Ainult, et laadimiseks on vaja jälle uut äppi – ei piisa Circe K rakendusest, vaid kasutusele tuleb võtta Circe K Charge nimeline rakendus. Võiks ju teistelt õppida – ka Alexelal oli kunagi iga teenuse jaoks eraldi äpp, kuid eelmise aasta sügisest saab hakkama ühe Alexela äppiga.

Cirkle K Charge äpp on mugav kasutada, kui see on seadistud ning maksevahend lisatud.

Siiski leidsin äppi kasutades ka kaks arengukohta – hetkel puudub Extra kliendi soodustus ning navigeerimiseks ei ole valikuid – iPhone kasutajale on ainsaks valikuks Apple Maps ning Androidi kasutajale Google Maps. Olles paadunud Waze’i kasutaja, tunnen ennast veidi diskrimineeritult.

Üks tore uuendus on Cirke K poolt siiski olemas – kui oled personaalne auto kasutaja, saad siduda oma auto äpiga ning kasutada Autocharge lahendust. Ühenda laadimiskaabel vaid autoga ning laadimisjaam tuvastab auto ning ei ole vaja mängida ei kaardiga ega mobiiliga.

KONA Electric on saadaval kahe erineva akuga: 48,4 kWh, millega keskmine sõiduulatus on 377 km, ning 65,4 kWh, millega keskmine sõiduulatus on 514 km. Neist esimene sobib hästi linnaautoks ning suurema akuga Kona on sobilik ka pikemateks sõitudeks.

Maksimaalne laadimiskiirus on 100 kWh, mis teoorias annab 15 minutiga sõiduulatust 160 km. Seda vaid siis, kui eelnevalt on Kona enda navisse sisestatud sihtkohaks olev laadija. Praktikas tähendab see, et akuplokk saavutab sõites ideaalse temperatuuri, et laadimine toimuks maksimaalsel võimusel.

Kokkuvõte

Kona Electric on praktiline elektriauto, mis mudeliuuendusel on muutunud suuremaks ning paremaks.

Kolme päeva keskmine energiakulu oli 23,6 kWh/100 km, mis arvestades pea -20 kraadist talveilma, on igati normaalne tulemus. Jah, tehase lubatu on küll 14,9 kWh/100/km, kuid päris kindlasti ei toimunud laborimõõtmine Eesti talves.

Elektriauto saab hakkama ka meie karges külmas, üllatades küll esimesel 10 km üüratu energiakuluga. Kuid kogu see energia soojendab vaid salongi ja tagab nii juhile kui reisijatele õdusad olud.

Väiksema akuplokiga elektrilise Kona hind jääb napilt alla 40 000 euro. Suurema akuplokiga ning Premium varustuses oleva Kona Electric hinnasildil on 49 990.-

Kiidame

  • Soojuspump – soe salong loetud minutitega
  • Väga hea energiakulu statistika
  • Snow režiim lumel ja jääl sõitmiseks
  • Soojendusega laadimispesa luuk
  • V2L laadija – nii salongis kui laadimispesast
  • Väga hea heliisolatsioon

Laidame

  • Liiga intensiivne juhi tähelepanu jälgimise süsteem
  • Navikaardi eksitavad kiiruspiirangud
Uus ja vana Kona ootamas oma laadimiskorda.
ehk Digilemb teab omast elust, et mehed jäävad ikka lasteks, aga ajapikku muutuvad nende «mänguasjad» targemaks ja kallimaks. «Ja et olla päris sooneutraalne, siis olen tähele pannud, et sellised muutused on omased ka naistele,» selgitab ta ja tutvustab õhinaga oma «mänguasju», milleks on nutifon, peegelkaamera ja Mobiil-ID. Kauges digimaailma alguses, kus Juku PC oli kõva sõna ning dial-up ühenduste igapäevase kasutamiseni oli veel kümmekond aastat minna, nägi Digilemb juba digitulevikku. «Olen pea kogu elu tegelenud õpetamisega-koolitamisega ning seetõttu on välja kujunenud üks lihtne moto – puust ja punaseks,» muigab ta. «Muutvad tehnoloogiad, tulevad üha uuemad ja uuemad ning veelgi targemad seadmed, kuid kasutaja on tihti jäetud vaid suurte arvude ning tugeva turunduse meelevalda,» peab ta oluliseks kaitsta digitarklust jagades just nõrgemaid tehnotormlemises. «Koos digimaailma arenguga peame harima ka kasutajat targemaks, et neist muutustest täie raha eest rõõmu tunda.»