Kuidas üks väike, silmaga nähtamatu bioloogiline objekt võib muuta plaane, elukorraldust ja pöörata kogu maailma normaalse toimimise segi? Jah – koroonaviirusega seoses tuleb meelde ansambel Paradoksi laul – „Ära möödu must lähedalt, lummalt leidmise rõõm. Eemalt möödudes vähemalt, nii ei riiva su lõõm“.

 

Samas, unustades eriolukorra, kehtib lumm ja lõõm 101 protsendiliselt seekordse sõidurõõmu pakkuja kohta – MINI Cooper SE – see elektriline MINI.

MINI on küll kõvasti kasvanud, kuid algne eesmärk elik Alec Issigonisi poolt välja mõeldud ja loodu on säilinud – väike ja säästlik kolme uksega auto, mis mahutab neli täiskasvanud inimest.

 

 

Kollane aktsentvärv lisab kahevärvilisele kerele juurde veel omapära, rõhutades auto elektrilist südant ja hinge. Tavapärastest velgedest erinevad ka spetsiaalselt elektrilisele Minile disainitud aerodünaamilised asümmeetrilised veljed, mis kannavad nimetust – oh üllatust – Electric Corona Spoke.

 

Sõida või püsi kodus?

 

Dilemma nagu Hamletil, sest sõiduproov sai juba ammu enne kodus püsimise kohustust kokku lepitud ning esialgseks sihtkohakski kaunis Saka mõis välja valitud. Kuna olukord oli muutunud, siis tuli algsesse sõiduplaani teha korralikud korrektiivid. Ja peale korralikku kodutööd sai sihtkohaks Saarjõe matkarada. Igapäevane kodukontor vajab vaheldust – ja parimaks vahelduseks ongi koeraga looduses jalutamine. Kuna kõik Harjumaa populaarseimad matkarajad on nädalavahetustel niigi üle rahvastatud, siis 120 kilomeetri kaugusel olev sihtkoht keset põlislaant tundus just see õige. Ja  sõidurõõmu testimise mõttes samuti – veidi kiirteed, veidi käänulisi asfaltteid ja i-le täpiks ka parajalt kruusateid.

Eeltöö sai tehtud eelmisel õhtul Peterburi tee Alexelas, et valmistada MINI ette pikaks sõiduks.

MINI Cooper SE laadimiseks saab kasutada 50 kW CCS laadijat, mis võimaldab 80-protsendilise laadimise saavutada vaid 35 minutiga. See kõik on õige, kuid 80% edasi kulub aega veel omajagu, et 32,6 kWh mahtuvusega aku silmini täis saaks. Nagu järgmise lõigu all olev pilt ilmekalt seda ka näitab – 97% pealt 99% laadimiseks kulus täpselt 20 minutit! Elik peaaegu sama palju kui 47% pealt 97% peale. 5 km sõiduulatust! Auto (ka elektriauto) jaoks on iga lisandunud kilomeeter ülimalt tähtis.

 

Multimeedia ja varustus

 

Rooli tagune 5,5 tolline ekraan kuvab laadides ja sõites juhi jaoks olulist infot. Ekraan on taustalt mattmust ning hästi jälgitav nii valges kui pimedas. Juht oma käe järgi siin muuta midagi ei saa ja tegelikult ei olegi mingit vajadust. Aku laetus, kiirus ja sõiduulatus on otse silme ees.

 

 

Teine suur 8,8 tolline puutetundlik ekraan on kui tahvelarvuti, mis sisaldab kombot navigeemisest, multimeediast ning täpsematest autode seadistustest.

 

 

Ekraani kõik juhtnupud asuvad mugavalt selle vasakus servas elik juhi poolel ning reageerivad vajutustele koheselt. Korraga saab ekraanile kuvada kahe rakenduse info. Kui üks on pardakompuuter, siis teine saab olla FM raadio, telefonist meedia esitus või MINI navi. Õnneks ei pea ühtegi valikut tegema ekraanilt, sest abiks on täpselt parema käe alla jääv pööratav valikunupp.

MINI toetab küll Apple CarPlayd ja seda lausa juhtmevabalt ehk üle Bluetooth ühenduse, kuid  Android telefonide jaoks töötab vaid heli ja muusika edastamine üle Bluetooth ühenduse.

Istmete vahelise käetoe all on koha leidnud telefoni juhtmevaba laadija, kuid kahjuks ei ole insenerid arvestanud sellega, et telefonide gabariidid pigem kasvavad kui kahanevad. Ja nii ongi iPhone 11 Pro viimaseks mõõduks, mis mahub veel vabalt laadimispesale. Samsung S10+ ja S20+ on liiga pikad.

Heliosakonna eest hoolitseb Harman Kardon, kes on suutnud teha imet ja mahutanud autosse 12 kõlarit, koguvõimusega 360W. Eks seegi ole Premium klassi tunnus. Ja see heli on väga hea!

 

Ikka need laadijad!

 

Tootja lubab täis akudega 234 km (WLTP järgi) sõiduulatust. Kulutasin eelmisel õhtul terve tunni, et saada akud maksimaalselt täis, kuid sõiduulatust lubas MINI mulle vaid 167 km. Päris palju sõltub ilmast – mida madalam on temperatuur, seda väiksem ka reaalne sõiduulatus.

Ühtlase kiirusega maanteel kulgedes õnnestus energiakulu hoida 15,2 kWh/100 km kohta ja Tikupoisi juurde jõudes, et teha üks kerge laadimine ning kohvipaus, näitas pardakompuuter, et sõiduulatust on järgi lausa 80 km. Soojem ilm ja ühtlane kulgemine maanteel lisasid algselt lubatule juurde 30 km sõiduulatust. Kohv ja kohustuslik kabanoss ning kahekümne minutiga lisanus 40% ehk 13 kWh energiat. Piisav, et jõuda matkarajale ja sealt tagasi koju.

 

 

Saarjõe matkarada oli hästi valitud ja saime ausalt kinni hoida 2 +2 reeglist, sest kohtasime 8 km teekonnal vaid kahte perekonda oma teed liikumas. Kuid matkarajal jäi kaamera objektiivi ette üks huvitav E tähte kandev mälestusmärk. Võrrelge ja vaadake ise, kus MINI E on pärit.

 

 

Peale kaht tundi värskes õhus matkamist oli aeg asuda kodu poole. Kuni Türini tundus kõik kena. Ja siis hakkas pardakompuuter näitama, et sõita on veel 104 km ja akus voolu vaid 95 km läbimiseks. Ruttu sai ette võetud Enefit Volt äpp ja sealt leitud lähim laadija ja siis järgmine ja järgmine. Kahjuks ei sobinud neist meile ükski.  Kõik vanemad laadijad on varustatud CHAdeMO laadimiskaabliga ja Type2 jaoks on vaid pistikupesaga. Kuid seda kaablit meil autos ei olnudki.

 

 

Nii ei jäänudki muud üle, kui võtta kasutusele plaan B. MINI pakub nelja sõidurežiimi – SPORT, MID, Green ja Green+. Kui eelneva teekonna olime läbinud komfortses MID seades, siis nüüd oli aeg lülitada sisse kõige-kõigem öko režiim Green+. Salongiküte maha, heli minimaalne ja hinge kinni pidades kodu poole. Ja sõidukiirus 90-lt kaheksakümne peale. Ja sellest oli kasu. Juba Ardus näitas kompuuter, et energiaga oleme plussis ja nii sai koduni hoopis pool-öko Green režiimil kulgetud. Ja kodumaja eest ilutses ekraanil 7% ehk 11 km. Lõpp hea, kõik hea.

 

Kokkuvõte

 

MINI on auto, mis pakub juhile küllaga õdusat sõidurõõmu. Väike, ergas ja mõeldud eelkõige linnaliikluses kulgema. Kuid saab päris hästi hakkama ka maanteel. Ja kui asfaldilt kruusale keerata, siis nii mõneski kurvilisel lõigul tundub nagu sõidaks kardiga, ja seda heas mõttes. Istmed toetavad juhti ega lase keha kurvides kiikuma. Vaid „lamavast politseinikust“ tuleb üle veereda ja mitte sõita.

Keskmine energiakulu tuli kahepäevase proovisõiduga 15,7 kWh, mis täpselt nii palju, kui tootja poolt lubatu. Üks päev siis maanteel ja teine puhtalt linnas kulgedes.

 

Kas kõik ikka nägid, millise auto uks on lahti?

 

Kellele meeldib tavaline MINI, sellele meeldib MINI ka elektriautona. Kuigi jah, akupakk võiks olla autos veidi suurem. Täpsemalt saab elektrilise MINI kohta lugeda siin.

 

ehk Digilemb teab omast elust, et mehed jäävad ikka lasteks, aga ajapikku muutuvad nende «mänguasjad» targemaks ja kallimaks. «Ja et olla päris sooneutraalne, siis olen tähele pannud, et sellised muutused on omased ka naistele,» selgitab ta ja tutvustab õhinaga oma «mänguasju», milleks on nutifon, peegelkaamera ja Mobiil-ID. Kauges digimaailma alguses, kus Juku PC oli kõva sõna ning dial-up ühenduste igapäevase kasutamiseni oli veel kümmekond aastat minna, nägi Digilemb juba digitulevikku. «Olen pea kogu elu tegelenud õpetamisega-koolitamisega ning seetõttu on välja kujunenud üks lihtne moto – puust ja punaseks,» muigab ta. «Muutvad tehnoloogiad, tulevad üha uuemad ja uuemad ning veelgi targemad seadmed, kuid kasutaja on tihti jäetud vaid suurte arvude ning tugeva turunduse meelevalda,» peab ta oluliseks kaitsta digitarklust jagades just nõrgemaid tehnotormlemises. «Koos digimaailma arenguga peame harima ka kasutajat targemaks, et neist muutustest täie raha eest rõõmu tunda.»