Küberpahalane noolib ka restorani! Kolm suurimat küberohtu toitlustusettevõttele

#küberturvalisus #turvanet
3 min lugemine

Väikerestoranide küberturvalisus nõuab samasugust hoolt nagu suuremate firmade oma. Fredo Restoranide juht toob omast kogemusest esile peamised toitlustajate küberohud.

 

„Meil on olnud õnne, ja ehk on selle taga ka ponnistused töötajate teadlikkuse tõstmisel, aga küberrünnaku ohvriks me langenud ei ole. See ei tähenda, et me poleks küberpahalastega kokku puutunud,“ nentis Fredo Restoranide juht Vladimir Antonov. Peamiste ohtudena toitlustusvaldkonnas näeb Antonov viirusega nakatatud meile, libakõnesid ja valede inimeste ligipääsu kassasüsteemi.

Kord potsatas restorani meilile esmapilgul tavaline sooviavaldus suuremaks broneeringuks, millele oli kaasa pandud fail väidetavalt ürituse kirjeldusega. „Juba sisetunne ütles, et midagi on valesti, sest meiliaadressis olid üleliigsed tähemärgid. Guugeldasin ettevõtet ja palusin abi tuttavalt IT-spetsialistilt. Tuligi välja, et saatja meiliaadress ei vastanud tegeliku ettevõtte omale ning meili lisatud failis oli viirus sees,“ kirjeldas hiljutist juhtumit ettevõtte juht ja lisas, et seesugused kirjad restoranidele on üsna tavalised.

Teise seigana kirjeldab Antonov üht telefonikõnet: „Väidetavalt helistati pangast ja hoiatati kahtlaste toimingute eest pangakontol. Probleemi lahendamiseks ja kontole sisenemiseks vajasid nad aga ettevõtte Smart-ID kinnitust. Teame, et pangatöötaja seda kunagi ei küsiks, mistõttu olid helistaja valel ka väga lühikesed jalad.“

Restorani kassasüsteemi ehk piltlikult öeldes ettevõtte laegast, mis vajab kindlasti ka suurimat kaitset, ei tohi mingi hinna eest ühendada avalikku Wi-Fi-võrku. Viimane puudutab mehe sõnul ka toiminguid arvutis. Olgu selleks raamatupidamine või menüüde koostamine. Samuti on Fredo restorani töötajate seas reegel, et oma kasutajatest tuleb töö lõppedes alati välja logida ning töövõrku eraelulisteks tegevusteks ei kasutata.

Andmete turvalisust aitavad tagada ka alati uuendatud ja keskmisest keerukamad paroolid, mille puhul Antonov nendib, et sellele peavad nad oma tiimiski rohkem tähelepanu pöörama.

 

Väikeettevõtja vajab usaldusväärset partnerit

 

Et kassasüsteemid oleksid alati uuendatud ja internetiühendus oleks stabiilne ja turvaline, on Fredo Restoranid leidnud omale usaldusväärsed partnerid, kellele küberturvalisuse tagamiseks toetuda. „Väikeettevõttena pole meil mõistlik palgata eraldi IT-spetsialisti. Näiteks internetiühenduse turvalisuse oleme usaldanud Telia Turvanetile, mis tagab kaitse enamlevinud küberohtude eest, blokeerides näiteks pahavara või õngitsemisega seotud veebilehe külastuse ja tõkestades nakatunud seadmete ärakasutamist,“ ütles Antonov.

Restorani juhi sõnul on küberturvalisuse tagamisel äärmiselt oluline ka iga töötaja teadlik ja vastutustundlik ümberkäimine andmetega ning küberohtude märkamise oskus.

Uuri täpsemalt, kuidas Turvanetiga internet turvaliseks muuta.