Kriisisituatsioon nõuab kiiret tegutsemist

#eriolukord #IT #it tugi #töökohahaldus
3 min lugemine

Märtsi lõpus alustati üle Eesti koroonaviiruse testimist drive-in testimispunktides. Pealinna kaks testimispunkti pandi püsti Tallinna Lauluväljakule Mäe värava lähedale ja Mustamäele Tehnikaülikooli juurde parklasse.

Autor: Kristjan Aljas, Telia IT-teenuste juht

 

Innovaatiline testimislahendus võeti esimest korda koroonapandeemia ajal kasutusele Lõuna-Korea linnas Goyangis käesoleva aasta veebruari lõpus, kusjuures inspiratsioon sedalaadi lahendust kasutada saadi meile tavaelu situatsioonist tuttavatest McDonalds’i ja Starbucks’i drive-in’idest, vahendab CNN.

Testide võtmine taolistes läbisõidupunktides vähendab oluliselt tervishoiutöötajate nakatumisriski ning võimaldab vaid loetud minutitega nakatumiskahtlusega inimeselt vajalik ninaneelu proov kätte saada. Samuti vähendab see tervisehoiuasutuste koormust ajal, mil haiglad valmistuvad suure hulga haigestunutega toimetulekuks.

Eestis asuvates mobiilsetes testimisjaamades käib töö Medicumi ja SYNLABi välja töötatud proovivõtmise kontseptsiooni alusel. Vajaliku IT-tehnilise lahenduse pealinna testimispunktides aitas Medicumi jaoks püsti panna Telia, kellega Medicumil oli varasem hästi toimiv koostöö IT kasutajatoe ja töökohahalduse näol. Vastav lahendus töötati välja väga kiiresti, aega ettevalmistusteks oli vaid pool päeva.

 

Kriisisituatsioonis on operatiivne valmisolek võtmeküsimus

Mõlemas testimispunktis seatakse testimise tarvis igal varahommikul üles tehniline lahendus, mis koosneb sülearvutitest, ID-kaardi lugejast, ribakoodi skanneritest, printerist, 4G ruuterist ning UPS-seadmest. Õhtul, kui testimine lõpetatakse, võetakse spetsiaalselt selleks otstarbeks loodud pop-up lahendus turvaliselt taas maha. Seega tuli samuti kiiresti läbi mõelda, kus seadmeid hoida ja kuidas neid transportida.

IT-teenuse osutamise jaoks loodi kindel rutiin, et viia kõigi osapoolte nakatumisoht miinimumini. Kuna testimispunktid töötavad ka varastel hommiku- ja hilistel õhtutundidel, sõltuvalt sellest, kuidas perearstid saatekirju väljastavad, olid Telia IT-spetsialistid valmis vajadusel reageerima ka töövälistel tundel.

Esialgset lahendust tuli vastavalt kohapeal tekkinud vajadustele kohandada. Kriisisituatsioonis on taoline operatiivne valmisolek võtmeküsimus. Nii tuli ka mobiilsetes testimisjaamades ette ootamatusi, mis on iga esmakogemuse puhul üsna tavapärane.

Vajalik lahendus suudeti kiiresti välja töötada tänu eelnevalt loodud edukale partnersuhtele. Kriisisituatsioonis värskeid läbirääkimisi pidama hakata on paratamatult ajamahukam. IT-partneri olemasolu võimaldab ettevõttel endal tegeleda põhitegevusega, eriti kui silmitsi tuleb seista ootamatute ja aegkriitiliste ülesannetega. Võimekus ootamatustega toime tulla on tugeva partnervõrgustiku peamiseks plussiks. Ka on lahendused iga kord erinevad. Siin on abiks ulatuslik kogemuste pagas, mis on olemas spetsialistidel, kes on kokku puutunud paljude erinevate ettevõtete vajadustega.

Iga keeruline olukord õpetab meile palju. Palju enamat ja palju kiiremini, kui tavasituatsioonis oleksime õppinud. Ei ole mõeldav, et suudame kõike ette näha, kuid võimekus ootamatustega toime tulla saab kindlasti olema ka tulevikus üheks võtmeteguriks.