Kahetuhandetel aastatel tegutsenud Eesti pop-rock ansambli Genialistid repertuaari kuuluvas loos „Anna mulle end“ leiab õpetikud read: „Anna algus- ja valgus- ja selgus-punkt“. Just nagu elus, kus toimetulekuks ja hakkama saamiseks peavad olema täidetud kindlad punktid.

 

Alguspunktiga on asi selge

 

Selleks oli Topauto esindus Sõpruse puiesteel, kus maja ees ootamas Hyundai Kona. Ja nagu elektriautole kohane, ankurdatud voolujuhtme abil laadimisjaama külge. Ja 7-tollisel näidikublokil kirjas kaks numbrit – aku laetus 92% ja eeldatav läbisõit 362 km.

 

 

Veidi tegi nukraks asjaolu, et aku ei olegi 100% täis. Täisaku korral oleks ikkagi katsetanud edasi-tagasi sõitu Tartusse, sest 395 km sisse mahub 190 ilusasti kaks korda. Tootja annab küll maksimaalseks läbisõiduks 64 kWh akuga 449 km, kuid see WLTP-põhisel mõõtmisel sisaldab üle 50% linnasõitu, mis kahjuks mind ees ei oota. Ja minu ajakava ei võimaldanud oodata kohapeal veel 26 minutit, et startida 100% laetud akuga.

Ilm traditsiooniline vilets suusatalv – kraadiklaas näitab 2 kraadi üle nulli. Komfordi osas ei mingit tagasihoidlikkust, salongi temperatuur 22 kraadile, roolisoojendus sisse ja Tartu maanteele jõudes püsikiirus 90 km peale.

Rooli taga asuvate labadega on võimalik reguleerida regeneratiivpidurdamisel kätte saadavat energiat ja salvestada see akudesse, suurendades niimoodi nende laetust.

Astmeid on neli, neist linnasõidul on mõistlik kasutada LV2 või LV3, kus igal pidurdamisel on läbisõidukasv silmaga nähtav. Ja loomulikult on pidurdamine ka tagumikuga tuntav. Maanteesõiduks on sobiv esimene LV1 valik.

 

 

Valguspunkti ehk info osas on kõik suurepärane

 

Maanteesõidul on abiks Hyundai tark kiirusepiirangu hoiatussüsteem, mis kasutades esikaamerat ja navigatsioonisüsteemi teavet, leiab üles teel olevad piirkiirust näitavad märgid ning kuvab reaalajas lubatud kiirust ja möödasõitu keelavad märgid. Kahjuks ei oska see süsteem veel aru saada lisatahvlitele kantud infost, sest osad piirkiirused kehtivad vaid teatud ajavahemikus.

Heaks abiliseks on ka esiklaasinäidik, mis kuvab olulise info otse armatuurlaua kohale. Kuni Adavere kohvipausini tundus, et minu pikkuse juures näen ainult näidiku allosas olevat infot ning osa infot on minu jaoks nähtamatu. Kerge manipulatsioon elektriliselt seatavate istmenuppudega kohvipausi ajal tagas jätkuvalt ideaalse isteasendi ning lisandus esiklaasi näidiku perfektne nähtavus.

 

 

Tartusse jõudes võisin tõdeda, et stardihetkel ees olnud eeldatav läbisõit oli küllaltki reaalne. Seljataha oli jäänud 192,8 km ja sõiduulatust alles veel 173 km. Oleks vaid
stardihetkel olnud aku 100% täis … Energiakulu sel sõidul on isegi väiksem kui Renault Zoega sõites – vaid 17,6 kWh/100km.

 

 

Ja nüüd jõuame selguspunkti juurde elik algavad seiklused laadimisega

 

Kui Renault Zoega Tartus käigul sai kasutatud Elepordi laadimist ja sedagi kolleegi kliendikaardi abil, siis sel korral olin ma korralikult ettevalmistanud. Telefonis oli Volt äpp, konto loodud ning kliendikaart teel. Äpist leiab kiirelt lähimad asukohad ning ka info, kas laadija on vaba või hõivatud.

 

 

Seetõttu valisin laadimiskohaks Kvartali keskuse maa-aluse parkla, kus asub Volt laadija. Ja mitte tavaline 11 või 22 kW laadimisjaam, vaid suisa 50 kW kiirlaadija.

Siin olev hind on niinimetatud avamishind elik 50% soodustusega.

 

Ja hakkab pihta!

 

Laadijajuhe auto külge, äpp lahti ning hakkan lugema laadijajaamalt QR koodi. Ja telefoni ekraanile ilmub tekst – QR koodi lugemine ebaõnnestus. Ja uuesti ja ikka sama teade!
Kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähem. Abiks nupp Helista klienditoele!

 

 

 

Lahke ja meeldiva häälega klienditeenindaja käes kuulen, et äpist tuleb valida laadija ja auto saab sõrmeliigutusega laadima panna. Laadija leian, kuid jälle häda – laadija on juba kasutusel. Loomulikult on kasutusel – minu Kona on selle sama laadimisjaamaga ühendatud. Ka nüüd saan abi teenindajalt – selgub, et ka kaugelt on võimalik laadimist alustada.

Suured tänud siinkohal Enefit VOLTi klienditeenindusele 😊

Jätan Kona Volti seltsi laadima ja sean ka ise sammud maitsva õhtusöögikoha poole.

Tunnike möödas, kõht korralikult täis, Kvartali parkimise eest tasutud ja sean sammud tulede säras laadiva Kona juurde.

Lõpetan äpis laadimise ja proovin laadimiskaablit autost eemaldada, kuid see ei õnnestu. Ootan veidi, kuid laadimiskaabel jääb autoga seotuks. Mäletan, et küsisin Topautos auto üleandmisel üle, kas pean mingit nuppu veel vajutama ja sain vastuseks, et mingit eraldi nuppu autos ei ole. No kui ei ole, siis ei ole. Ehk läks laadimisjaam „lolliks“? Uus kõne VOLTi klienditeenindusele ja nende kinnitusel on laadimine korrektselt lõpetatud ja kaabel peaks auto küljest lihtsalt ära tulema. A ei tule, isegi väikest jõudu kasutades. Ja siis tuleb parim pakkumine – olge rahulikult laadija juures ja kümne minuti pärast tuleb TEHNIK! Vauuuu! Kuigi endal on tunne, et vaju või häbi pärast maa alla (kus ma nagunii asusin – laadijad asuvad niigi teisel maa-alusel korrusel).
Suure sebimise ja sahmimise juures, autosse ja tagasi laadimisjaama juurde ja jälle autosse, olin vajutanud autouksel olevat ukse avamise nuppu kaks korda järjest ja  ülla-ülla – proovin kaablit ja see on vaba! Hurraaa ja puhas seljavõit!

Hyundai elektriauto vabastab laadimiskaabli kahekordsel uste avamise nupule vajutades, võib kasutada nii uksel kui ka puldil olevat uste avamise nuppu!

Kiirlaadimiseks kulus aega üks tund ja 11 minutit, nagu tõendab ka allolev väljavõte.
Selle ajaga vahetas omanikku 41,184 kWh elektrienergiat maksumusega 6,11 eurot. Kuni veebruari lõpuni on tegemist soodushinnaga – 0,12 senti kWh!

 

 

Veidi veel laadimisvõimalustest

 

Hyundai Kona toetab ka 100 kWh ülikiirlaadimist, mille abil jõuab akusse 54 minutiga 80% energiat juurde. Jõuaks sellised laadijad iga bensiinijaama juurde, oleks sõit lausa lust ja lillepidu.
Koduseks laadimiseks on kaks varianti. Esimene neist on statsionaarne laadimisjaam, mis kasutab kolmefaasilist vahelduvvoolu ja laeb 64 kWh mudeli aku täis 9 tunni ja 35 minutiga.
Teiseks variandiks on KONA Electricuga kaasas juhtplokiga laadimiskaabel, mille abil laadimine tavalisest kodusest pistikupesast on ülilihtne. Kuid laadimisaeg on umbes 31 tundi 64 kWh akude puhul. See laadimisviis on mõeldud vaid ajutiseks laadimiseks.

Teekond Tallinnasse pikenes väikese kõrvalepõike tõttu Sakusse ja oli kokku 217,9 km, energiakulu ikka 17,7 kWh/100km ning seekord ei olnudki tee Tallinna poole tagant tuulega. Aku mahtu alles kolmandik ja sõiduulatust 120 km.

 

 

Suur puutetundlik ekraan ja helisüsteem on tuntud premium audiosüsteemide tootjalt KRELL.

Ekraan on tõesti puutetundlik ning õnneks on elementaarsemad funktsioonid kenasti nuppude all, nii et ei pea mõne lihtsa valiku tegemiseks süüvima menüü rägastikku.

Kaheksa kõlariga helisüsteem teeb päris meeldivat häält ning aitab muuta pika teekonna seeläbi kas nüüd lühemaks, aga kindlasti hubasemaks.

Toetatud on nii Android Auto kui ja Apple Carplay, kuid jätkuvalt töötavad need vaid kaabli otsas. Mistõttu saab Kona telefonisahtel, mis pakub ka juhtmevaba laadimist, siinkohal miinuspunkti kirja. Kaabliga ühendatult ei mahu näiteks Samsung S10+ sinna sahtlisse ära ja pikaajalisel kasutamisel saab viga ühenduskaabel või telefoni USB-C pesa, sest telefon toetub kaablile!

Ka kliimaseadme juhtimine on lahendatud nuppude abil, nagu ka Eesti talve imepäraselt sobiv roolisoojendus.

 

 

Täpsemalt ja pikemalt saab autost lugeda siit.

 

ehk Digilemb teab omast elust, et mehed jäävad ikka lasteks, aga ajapikku muutuvad nende «mänguasjad» targemaks ja kallimaks. «Ja et olla päris sooneutraalne, siis olen tähele pannud, et sellised muutused on omased ka naistele,» selgitab ta ja tutvustab õhinaga oma «mänguasju», milleks on nutifon, peegelkaamera ja Mobiil-ID. Kauges digimaailma alguses, kus Juku PC oli kõva sõna ning dial-up ühenduste igapäevase kasutamiseni oli veel kümmekond aastat minna, nägi Digilemb juba digitulevikku. «Olen pea kogu elu tegelenud õpetamisega-koolitamisega ning seetõttu on välja kujunenud üks lihtne moto – puust ja punaseks,» muigab ta. «Muutvad tehnoloogiad, tulevad üha uuemad ja uuemad ning veelgi targemad seadmed, kuid kasutaja on tihti jäetud vaid suurte arvude ning tugeva turunduse meelevalda,» peab ta oluliseks kaitsta digitarklust jagades just nõrgemaid tehnotormlemises. «Koos digimaailma arenguga peame harima ka kasutajat targemaks, et neist muutustest täie raha eest rõõmu tunda.»