Millega peavad ärikliendid arvestama Telia 3G võrgu sulgemisel?

#3G sulgemine #4G kõned #5G #volte
5 min lugemine

Telia hakkab 2023. aastal järk-järgult sulgema oma 3G võrku. Millega peaks selle sammu puhul arvestama Telia ärikliendid, et vältida ootamatusi ja kindlustada erinevate protsesside sujuvus?

 

Telia on võtnud eesmärgiks sulgeda oma 3G võrk täielikult 2023. aasta lõpuks. Asume seda tuleval aastal tegema erinevate etappide ja piirkondade kaupa ning kuna tegu on väga mahuka tööga, on oluline, et ka meie kliendid oleks selleks võimalikult hästi valmis.


Miks Telia 3G võrgu sulgeb?

Igal tehnoloogial on kindel eluiga ning kuna uued tehnoloogiad pakuvad täna juba kordades paremat kasutuskogemust (mobiilside puhul nt kvaliteedi, kiiruse ja edastatavate andmemahtude näol), on otstarbekas osa vanemaid tehnoloogiaid sulgeda. Sellele aitab kaasa ka asjaolu, et paljud kliendid eelistavad ise vanemate tehnoloogiate asemel kasutada uusi ja võimekamaid lahendusi. Näeme ka oma klientide eelistuste pealt, et üha vähem kasutatakse 2G/3G telefone ning järjest väheneb ka 3G võrgu kasutamine kõne- ja andmeside vaates.

Juba aastaid on kestnud trend, kus Telia 3G võrgu koormused kahanevad ning kliendid kasutavad nii kõne- kui andmeside teenuste kasutamiseks 4G võrku.

Loomulikult jälgime omalt poolt ka erinevaid andmeid, mis aitavad meil 3G sulgemiseks täpsemaid plaane teha. Neist üks on VoLTE ehk 4G kõnede võimekusega telefonide arv meie võrgus. Kui veel 2021. aasta alguses oli VoLTE telefone Telia klientide kasutuses 55%, siis täna läheneb see number 75%-le. Samuti on kasvanud VoLTE kõneside mahud – kõigist Telia mobiilivõrgus tehtavatest kõnedest moodustavad VoLTE kõned selle aasta lõpuks 70%.

Mobiilse andmeside vaates on aga 3G võrgu poolt teenindatavad mahud marginaalsed – Telia 4G ja 5G võrgus liigub enam kui 98% kogu meie poolt teenindatavast andmemahust.


Keda 3G võrgu sulgemine mõjutab?

Esmalt on oluline välja tuua, et suuremat osa Telia mobiiliklientidest 3G võrgu sulgemine ei puuduta, kuna paljud kliendid kasutavad juba praegu mobiilset andme- ja kõnesidet uuemas võrgus ehk 4G-s.

Kõige otsesemalt puudutab 3G võrgu sulgemine neid kliente, kelle kasutuses on vaid 2G/3G võrkudes toimivad mobiiltelefonid. Tegu on telefonidega, millel puudub VoLTE tugi ehk millega ei saa helistada 4G võrgus. Halvimal juhul (ehk kui kasutaja telefon oskab töötada vaid 3G võrgus), tähendab see kliendile, et peale 3G võrgu sulgemist ei saa ta enam oma telefoni kasutada.

Samuti tasub äriklientidel kriitilise pilguga üle vaadata, millised mobiilivõrku kasutavad seadmed on ettevõtetes-asutustes veel kasutusel (lisaks telefonidele). On need siis makseterminalid, M2M (machine-to-machine) ja IoT (asjade interneti) seadmed, netipulgad, vanemad tahvlid või kaamerad.

Kui tegu on seadmetega, mis oskavad töötada vaid 2G/3G võrgus, on need mõistlik uuemate vastu välja vahetada. Kuigi mitmed seadmed suudavad peale 3G võrgu sulgemist töötada ka 2G võrgus, on 2G siiski veelgi vanem tehnoloogia ning sellisel juhul tasub juba valida tulevikukindlam lähenemine ehk 4G/5G seadmed.


Kuidas saab tuvastada seda, kas mul on VoLTE toega telefon?

Kui kasutaja ei tea, kas tema mobiiltelefonil on VoLTE ehk 4G kõnede tugi, saab seda kontrollida mitmel eri moel. Esmase vihje VoLTE toe olemasolu kohta annab telefon ise – nimelt on enamike telefonimudelite ekraani ülaservas näha, mis võrku või tehnoloogiat seade parasjagu kasutab: 2G, 3G, 4G/VoLTE või 5G.

Näiteks:

Infot VoLTE toe või selle puudumise kohta leiab ka seadme edasimüüja kodulehelt, seadme tootja kodulehelt ja seadme kasutusjuhendist. Samuti informeerib Telia personaalselt kõiki oma kliente, kellel oleks mõistlik oma senine telefon VoLTE telefoni vastu välja vahetada.

 Üks oluline nüanss, mida jälgida, on seotud VoLTE toe sisselülitamisega telefonis. Päris palju on tulnud ette juhtumeid, kus kliendil on olemas küll VoLTE toega telefon, kuid VoLTE on jäänud telefonis aktiveerimata. Täpsema info selle kohta, kuidas VoLTE teenus oma seadmes aktiveerida, leiab Telia veebist:

VoLTE-VoWiFi – Telia
https://www.telia.ee/abi/teema/520/tehniline-abi/mobiil/k%C3%B5ned


Mis saab peale 3G võrgu sulgemist?

Peale 3G võrgu sulgemist jäävad Telial mobiilsidekliente teenindama 2G, 4G ja 5G võrk. 3G võrgu sulgemisest vabanevat sagedusressurssi plaanime kasutada peamiselt just oma 4G võrgu tugevdamiseks ning selles kõne- ja andmeside kvaliteedi parendamiseks. Mida uuemaid ja moodsamaid tehnoloogiaid saame kasutada, seda võimekamaid, kiiremaid ja kvaliteetsemaid ühendusi uudame pakkuda ka oma klientidele.

Meilt on ka küsitud, miks otsustasime sulgeda just 3G, mitte 2G võrgu. Valiku tegemisel sai määravaks see, et meie klientide jaoks oleks vanadelt tehnoloogiatelt uutele üleminek võimalikult sujuv. Täna töötab meie 2G võrgus endiselt arvestatav hulk erinevaid M2M (machine-to-machine) ja IoT (asjade interneti) seadmeid, mille tegevus oleks 2G võrgu sulgemisel tugevalt häiritud.

Seetõttu jääb 2G võrk esialgu püsima, kuid selleks, et võrgu kvaliteet oleks stabiilne on kõikidel osapooltel mõistlik üle kontrollida oma seadmepark ning uuendada seda vastavalt kasutusvajadusele. Nii jääb 2G võrgu ressurss nendele kliendigruppidele, kes seda päriselt vajavad.

 

ehk Digitark R@igo usub, et kuna (digi)tehnoloogia pakub täna võimalust efektiivsemalt tööd teha, mõnusamalt meelt lahutada ja mugavamalt oma igapäevatoimetusi ajada kui kunagi varem, oleks patt seda mitte kasutada.