Facebook tutvustas Metat

#facebook #meta
3 min lugemine

Eelmise kuu lõpus tutvustas Mark Zuckerberg Meta-nimelist brändi, mis on katusterminiks kõigele, mida Facebook seni teinud on. Kui juba praegu räägivad kriitilisemad hääled, kuidas Facebook on kasvanud liiga suureks, siis Meta on igaljuhul soov kasvada veelgi suuremaks ja võimsamaks. On neid, kes vastanduvad Facebookile ja eelistavad kasutada suhtluseks WhatsApp’i või Instagrami, mõistmata, et nimetatud äpid on Facebooki omad, ehk sisuliselt Facebook.

 

Meta plaan on astuda suur samm veel edasi. Metaversum oleks midagi Facebookist palju suuremat. Meta alla hakkavad kuuluma Facebook ja kõik teised suurfirma teenused ning selle eesmärk on luua tõesti omamoodi universum, mis peaks andma integreeritud sotsiaalmeedia kogemuse, mille sees olles saab siis ilmselt jagada oma muljeid, elukogemusi, hetki, pilte, emotsioone – kõike ühes suures virtuaalsotsiaalses netimaailmas, mille tegevjuht on endiselt Mark Zuckerberg.

Tegelikult poleks Meta piiratud vaid enda aja veetmise jagamisega, vaid sinna kuuluks visiooni kohaselt ka sotsiaalsed läbikäimised, meelelahutus, mängud, treeningud, töö, haridus ja kaubandus. Kõige suurem uuendus oleks vast virtuaalreaalsuse integreerimine metaversumisse. Nii nagu esialgsest visioonist aru võib saada, siis see oleks omaette maailm, kus meile tuntud äpid ja teenused oleksid vaid legoklotsid millestki veel suuremast ja terviklikumast. Kes teab, kas inimesed hakkavad tahtma läbi Oculus Rifti virtuaalreaalsuse prillide osalema Zoomi koosolekul või eelistavad vana head 2D ekraanilahendust, nagu praegu. Samuti on plaanis anda uus elu augmenteeritud reaalsusele, mis siiani aastaid üsna edutult hoogu on kogunud.

Kui Zuckerbergi sõnul on tegu püha üritusega, mis aitab inimestel ühenduda, leida oma seltskonnad ja võimalused kasvatada ärisid, siis skeptikud näevad selles katset hakata senisest veelgi rohkem oma kontrolli alla haarama meediat, poliitikat ja inimkäitumist.

Kui varasemalt on tähelepanu juhitud tõsiasjale, kuidas Facebookil on andmed Facebooki, Instagrami ja teiste neile kuuluvate toodete kahjulikust mõjust noorte vaimsele tervisele, siis sellele on jäetud reageerimata majanduslikel kaalutlustel. Tehes Instagrami vähem sõltuvusttekitavaks ei teeniks see samm kuidagi nende ärihuve, pigem on panustatud ärilisele kasvamisele, millele näib viitavat ka Meta värske väljakuulutamine.

Seega kui Meta võib olla äriliselt geniaalne samm (või siis hullumeelne), ei paista see kuidagi inimeste elu paremaks tegevat. Kuna esialgu on tegemist veel visiooniga ja Facebooki rebrändinguga, siis on vara midagi põhjapanevat öelda ja hetkel jääb igaühe enda otsustada, kas Meta on põnev samm sotsiaalmeedia platvormide kujundamisel või järjekordne Facebooki samm haarata enda kätte veelgi rohkem võimu.