Reklaamiturg on kiires muutumises. Kui viimaste aastateni oli tavapärane töötav lahendus hiigelsuur plakat tee ääres või telereklaam, siis nüüd on tipptehnoloogia teinud kättesaadavaks 3D hologrammid, mis – vähe sellest –, et ei jäta külmaks, mõjuvad nii, nagu oleksid sattunud “Star Warsi” filmi.

 

Hologrammid, mis on ilmunud kaubanduspindadele ja ilmuvad ilmselt õige pea ka tänavapilti, toovad endaga futuristliku tunde, et sellist asja pole varem olnud – ning ega polegi, kui filmides nähtu välja jätta. On selge, et see on alles tuleviku algus.

 

 

Paljud ilmselt mäletavad 2Paci kontserti 2012. aastal, kus 1996. aastal tapetud räppar oli lavale “toodud” uskumatult veenvalt. Siis oli realistliku hologrammi kuvamine veel väga kallis lõbu ja toimunud sündmus erakordne. Samal aastal sai alguse HYPERVSN hologramm-tehnoloogia areng, mis nüüdseks on sellest teinud juhtiva ja reklaamiklientidele mõistliku hinnaga lahenduse. Ärimaailma jaoks kättesaadavaks tegemiseks on tehnoloogia arengusse panustanud teiste seas nimekad investorid Sir Richard Branson ja Mark Cuban. Propelleril põhineva tehnoloogia alge ulatub paarikümne aasta taha, kui Bob Blickil õnnestus õhku kuvada kellaaeg.

Sel aastal Eestisse jõudnud ja üle maailma ilma tegev HYPERVSN on taskukohane ja lihtsalt paigaldatav lahendus, millega käib kaasas projektor, mis on võimeline töötama 24 tundi ööpäevas ja kuni viis aastat järjest.

 

Mis on aga tehniline lahendus selle kliendi jaoks mugava reklaamivahendi taga?

 

HYPERVSN-i projektor näeb sisuliselt välja nagu tiivikuga ventilaator, mis pööreldes edastab soovitud pilti, jättes mulje, et kujutis on projitseeritud õhku. Tegelikult pole õhus tehniliselt võttes midagi. Tiivikute küljes on LED-valgustid, kiibid ja magnetid, mis kiiresti pööreldes jätavad mulje õhus “oma elu” elavast ruumilisest videost. Pöörlevate terade kiirus on piisavalt suur, et inimsilmale pea nähtamatuks jääda. Projektorite läheduses on kuulda vaid ventilaatorile iseloomulikku undamist. Kui aga helitaust on piisavalt vali, võib vaatajale kogu asi tunduda paraja müsteeriumina – illusioon toimib! Projektoreid omavahel ühendades on võimalik luua kuni 10×20-meetrine ruumiline sein.

 

Mis juhtub, kui sõrm tiivikusse pista?

 

HYPERVSN-i müügijuht Eestis Edvin Laani ütleb, et seda küsimust on viimaste kuude jooksul palju küsitud. “Ühel hetkel nägime ka reaalselt, mis siis juhtub, kui ühel kohtumisel julgem uudistaja näpu tiivikusse torkas. Kartsime hullemat, inimene pääses ehmatusega ja seade jäi terveks, kuid kindlasti seda praktiseerida ei tasu,” kirjeldab Laani. Ohutust silmas pidades on projektorid ümbritsetud klaasvitriini või -kupliga.

Hologramm-tehnoloogia kasutamine kaubanduses aitab ennekõike kaasa märgatavusele. Kui kaubanduskeskused on täis poode, vitriine ja silte, mille kõigi eesmärk on inimese tähelepanu tõmmata, siis innovaatiline hologramm saab sellega suurepäraselt hakkama. Lisaks reklaamimisele saab hologramm olla ka teejuht riiuliterägastikus, et aidata leida otsitav toode.

Põnev oleks lisaks kommertseesmärkidele näha hologrammide pealetungi ka meelelahutuses ja koostöid riigiga, kus hologrammidest võiks olla kasu näiteks muutuvaid teeolusid kuvades liiklusohutuse tagamisel. Tehnoloogia on kiires arengus ja töö käib, et muuta hologrammid interaktiivseks ehk puutetundlikuks. Nii võib näiteks hologramm-tehnoloogial põhinev tuleviku iseteeninduskassa olla läbipaistev. Selle kõrval seisab õhku kuvatud teenindaja, kes sõbralikult tervitab ja assisteerib kauba läbilaskmisel. Ta ei vaja pause ega väsi naeratamast.

 

 

 

Hardi õppis Balti filmi- ja meediakoolis ning töötab vabakutselise režissöörina, aga tema argipäeva mahub nii kooli täienduseks kui kõrvale ka mitmeid hobisid. Reisimise ning filosofeerimise kõrval katsetab Hardi ka erisuguseid digitehnoloogilisi süsteeme, programme, portaale ja rakendusi, et selgitada välja need, millised aitavad oma elu kvaliteetsemalt korraldada.