Käes on jälle see aeg aastast, mil petturid aktiivselt mobiilikasutajaid pommitavad

#Aigar Käis #jõulukampaania #petuskeemid #Turvalisus
2 min lugemine

Jõulupühadele eelnevatel nädalatel kasvab hüppeliselt erinevate petuskeemide ja libakampaaniate hulk, kus on tavapärasest aktiivsemalt sihikule võetud mobiilikasutajad.

 

Telia turbevaldkonna juht Aigar Käis paneb inimestele südamele, et kuna pühade eel käib e-kaubanduses aktiivne ostlemine ja pakkide saatmine, üritavad seda perioodi maksimaalselt ära kasutada ka petturid.

Käisi sõnul on viimastel aastatel kujunenud kahjuks traditsiooniks see, et enne jõulupühi hakkavad paljud inimesed saama oma telefoninumbrile kahtlase sisuga SMS-sõnumeid, milles püütakse jätta muljet, nagu oleks sõnumi saatjaks kullerfirma, pank või hoopis mõni kaubandusettevõte.

Selliste sõnumite sisu võib olla väga erinev. Teatud juhtudel antakse inimesele teada, et tema pangakontol on just praegu käimas kahtlane tegevus ning soovitatakse selle peatamiseks avada SMS-iga kaasas olev link. Mõnel teisel juhul püütake aga jäta muljet, et kullerfirma on inimesele kohale toimetamas pakki, mille eest tuleb tasuda teatud summa (taas kaasa pandud lingile vajutades).

Mõned näited petusõnumitest

Telia turbevaldkonna juht soovitab suhtuda kõigisse sellistesse sõnumitesse äärmiselt ettevaatlikult.

„Üldiselt võib öelda, et kui sõnumis palutakse hakata kuskile oma andmeid, PIN-koode või erinevate kontode paroole sisestama, on selle taga mõni hämar skeem. Meie soovitus on, et kui inimesel on siiski huvi  uurida, mida mõni teenusepakkuja talle saatis, tuleb selleks sisse logida selle ettevõtte ametlikku veebikeskkonda, sisestades seejuures teenusepakkuja veebilehe aadressi ise veebilehitsejasse. Kindlasti ei tasu sisse logida tundmatutelt saatjatelt saabunud linkide kaudu,“ rõhutas Aigar Käis.

Kahtlase sisuga sõnumid soovitab Telia turbevaldkonna juht oma telefonist kustutada.

Turvalisus on kesksel kohal ka Telia tänavuses jõulukampaanias. Ettevõte on oma klientideni toonud mitmeid erinevaid riske maandavaid teenuseid, olgu selleks siis Telia Safe, Turvanet, või Seadmekindlustus. Erinevate tehnoloogiliste teenuste ja lahenduste kõrval on tähtis roll ka inimlikel nõuannetel ja kogemustel. Näiteks, kuidas tunda ära petukõnesid ja õngitsuskirju või kuidas kaitsta oma andmeid vana nutiseadme väljavahetamisel.

 

 

 

Digitark koondab tehnoloogiateadlikke ja -huvilisi toimetajaid, kes otsivad üles põnevaimad ja kasulikumad tehnoloogiakillud Eestist ja laiast maailmast, et sinu elu oleks lihtsam, mugavam, toredam ja turvalisem.