9 võimalust võtta oma nutitelefon kontrolli alla

#ajajuhtimine #sotsiaalmeedia
5 min lugemine

Kas sinu nutitelefon püüab võtta liiga palju sinu ajast? Kas pidevad teavitused hajutavad tähelepanu ja kisuvad su tootlikkust alla?

 

Sa ei ole oma probleemidega üksi ning allpool on meil sulle mõningaid nippe, mis aitavad sul saada kontrolli oma aja üle, võimu oma nutitelefoni üle ning annavad sulle võimaluse pühenduda olulistele asjadele. Igal rakendusel on omad nõksud, kuidas seda kõige nutikamalt kontrolli all hoida ning heameelega jagame neid ka oma lugejatega

 

Twitter

Vaigista inimesi ja teemasid

Mõni võib seda nimetada ka tühistamiseks, kuid pigem võib seda kutsuda kureerimiseks. Aja jooksul on sulle kindlasti kogunenud nii inimesi, kui ka teemasid, kellega-millega kursis olek on aja jooksul minetanud oma aktuaalsuses. Kõige lihtsam on need edaspidiseks vaigistada. Inimeste puhul on see ekstralihtne, mine nende profiilile ning kliki seal olevale kolmele punktile ning vali ’mute’. Teemade jms vaigistamiseks mine rakenduse sätetesse, otsi sealt ’privacy and safety’, vali sealt ’mute and block’, vajuta plussmärgile ning lisa kõik need teemad, fraasid, hashtagid jms mida sa enam jälgida ei soovi.

 

Facebook

Sulge oma uudisvoog

Kõige nutikam on Facebook oma päevarutiinist täiesti eemaldada, kuid kui sul selleks vaimutugevust ei piisa, siis eemalda see vähemalt oma telefonist ning säilita näiteks süle- või lauaarvutis. Nii saad näiteks alles õhtul peale kosutavat õhtusööki rahulikult oma uudisvoo üle vaadata ja sellele reageerida.

 

Instagram

Ära loe oma laike

Kaasaegne ja enesekindel inimene ei peaks muretsema, kui mitu laiki tema postitused välja teenivad ja mida sinu jälgijad sellest arvama peavad. Oma enesekindluse säilitamiseks peida laikide arv oma postituste juurest. Selleks kliki kolmel punktil postituse paremas ülanurgas ja vali sealt ’hide like count’. Nüüd näed ainult sina, kes su pilti laikinud. Kui tahad oma enesekindluses veel järgmisele astmele jõuda, siis mine rakenduse sätetesse, kliki ’Privacy’-l, vali *Posts’ ning lülita sisse ’Hide like and view count’. Nüüd ei pea sa enam osalema selles edevuse võidujooksus, vaid saad teha täpselt selliseid postitusi nagu su hing ihaldab.

 

YouTube

Eemalda ’Related videos’

YouTube võib muutuda tõsiseks ajaröövliks, isegi kui lähed sinna vaid ühte konkreetset videot vaatama, aga videoportaal pakub sulle veel terve hulga sellega seotud videoid ning sinu aeg kaob nagu liiv sõrmede vahelt. YouTube’i mobiilirakenduses võid sa määrata meeldetuletuse pausi tegemiseks või uneaja kättejõudmisest. Erinevatel veebilehitsejatel on aga lisad, mis aitavad ära kaotada seda ’Related videos’ küljeriba. Siin on sulle juba abiks Google.

 

TikTok

Säti endale ajapiirang

Tänapäeva populaarseimale rakendusele on raske vastu seista. Pisikesed vahelduvad palad võivad hõlpsasti muutuda omalaadseks visuaalseks narkootikumiks. Et sellest sõltuvusest vabaneda saab rakenduse sees sättida endale päevaseks kasutuslimiidiks kas 30, 60, 90 või 120 minutit. Kui antud ajalimiit saab täis, siis küsib rakendus parooli, mille sisestamine võib olla selleks tõukeks, mis sind oma tavategevuste juurde tagasi toob. Veel parem aga, kui seda parooli teab hoopis mõni usaldusväärne isik (kes seda parooli muidugi ära ei unusta).

 

Märguanded

Ole halastamatu

Sinu telefoni märguannete (Notifications) all on terve rida rakendusi, millele sa oled andnud õiguse sulle erinevaid märguandeid ja teateid edastada. Käi see nimekiri halastamatult läbi ning deaktiveeri sealt kõik need, mille järgi sa tegelikult puudust ei tunne. Ehkki märguannete väljalülitamine võib tekitada vajadust telefonist uudiseid kontrollida, kuid püüa olla vapper, rasked on ainult esimesed päevad.

 

Meil

Kontrolli postkasti paar kord päevas

Ehkki töömeilid võivad olla ajatundlikud ning olulised, ei peaks sa iga natukese aja tagant oma postkasti vaatama. Püüa see tegevus viia vaid paari korrani päevas. Veel parem, kui paned endale päevaplaani selleks spetsiaalsed meeldetuletused ning jätad ülejäänud aja oma postkasti rahule. Sa võid oma meilidele isegi seada automaatse vastuse, mis selgitab sinu postkastipoliitikat ning seda, et meilisaatjad ei peaks ootama kohest vastust.

 

LinkedIn

Ära jälgi tüütuseid

LinkedIn rakendusel on kasulik omadus, mida inimesed miskipärast kuigi aktiivselt ei kasuta. Kuigi võiks. Kui sind tegelikult tüütavad need tegelased, kes kaudselt oma karjääritõusudega kiitlevad või järgijatega hooplevad, siis lõpeta nende jälgimine. Sa ei pea nende tutvusest seal rakenduses lahti ütlema, piisab, kui nad enam eriti tihti sinu silma all ei keksi ja hoople.

 

Messenger

Muuda end kättesaamatuks

Kui sa oled märgitud Messengeris kättesaadavana, siis see kutsuv roheline tuluke su nime taga võib paljude jaoks olla signaaliks vestluse alustamiseks ja toredaks ajaveetmiseks. Kui sinul aga ei juhtu parajasti jututuju olema, siis võid südamerahuga oma aktiivse staatuse välja lülitada ja samas inkognito onlainis püsida.

 

 

ehk Digitaat on digitaalsete lugude pajataja. "Nimi on vastavuses minu vanusega, pikaajaliste kogemustega erisuguse digikraamiga ning sooviga ning oskustega pajatada lugusid" muigab ta. Ta usub, et hea tehnika peab kohanema inimesega, mitte vastupidi ehk intuitiivsus ennekõige – olgu siis tegu kasutajaliidese või disainiga. "Less is more," ütleb ta – efektiivsus ja säästlikkus on elementaarsed nii visuaalselt kui ka teostuslikult, st masin/aparaat võiks teha väiksema ressursiga enamat. Samuti soovitab ta, et töötavat asja parandada ei maksa. Oma argielus ei saa Digitaat üle ega ümber wifist ja 4G andmesidest, nutitelefonist iPhone ega ka digifotograafiast: "Ehk siis hetkel Sony RX100 II," loetleb ta kasulikke ja vajalikke tehnoloogiaid. "Kuigi olevikust ei saa rääkida minevikus, siis minu jaoks algas digimaailma avastamine ilmselt hetkest, kui müüsin maha oma HTC Desire HD ja soetasin omale esimese 5-tollise ekraaniga nutitelefoni Dell Streak 5. See oli moment, kus ma n-ö tavatarbija rollist siirdusin friigi-digimaailma," meenutab ta. "Igasugust tarkust on hea levitada," näeb ta endal olulist rolli. "Digitarkus on aga kaasaegne tarkuse vorm, millest paljud minu eakaaslased kipuvad ilma jääma. Teisi aidata ongi hea."